“di mata tangis kering,
di hati berendam duka.”

si lelaki yang sedang melayari facebook, tersentak seketika dengan status si gadis. eh? masih duka lagi? laju tangannya menaip komen.

“kenapa? si lelaki bertanya.

tak sampai 30 saat komennya dibalas si gadis ;

“dalam berkasih, sesaat adalah abadi.”

lalu si lelaki membuat kira-kira dalam kepalanya yang penuh imaginasi. sesaat = abadi. kalau dua saat? dua abadi. kalau tiga saat, tiga abadi. si gadis bercinta dengan bekas kekasihnya selama 3 tahun. berapa puluh ratus ribu juta abadi aganya? lalu dia menepuk kepala. saat-saat begini pun otaknya boleh melawak.

tenang, tenang. tangannya mula menaip komen.

“masa bukanlah penentu cinta. takdir Tuhan mengatasi segalanya.” si lelaki mengerutkan dahi. lirik lagu mana aku rembat ni!

“bukti?”

“Qada dan Qadar. Qada Mubram. ketentuan yang tak boleh diubah. salah satunya adalah jodoh.” mujur juga si lelaki pernah mendengar kuliah subuh berkenaan hal ini, walau dia tersengguk-sengguk menahan kantuk.

“jadi?”

“awak, jatuh cinta dengan orang yang salah, tak semestinya berakhir dengan sepi. cinta tak pernah datang sekali.”

“maka?”


“rukun iman keenam, beriman kepada Qada dan Qadar. percaya setiap yang berlaku ada hikmah. berlapang dadalah dengan ketentuan Tuhan. apa pun perkara yang terjadi, pasti ada hikmah disebaliknya. saya percaya itu. sebab saya yakin, Tuhan janjikan bahagia untuk semua.”

lama komen itu dibiar tak berbalas. setelah 10 minit, dia mendapat satu notifikasi.

“terima kasih :’) tapi kali ni awak terlalu fakta. simpulkan semua ni dalam satu ayat putis. kalau tidak saya merajuk :P” si gadis mula kelihatan ceria.

ada-ada saja. si lelaki menggeleng kepala. lalu teringat satu antara ayat kegemarannya :

“Lovers don’t finally meet somewhere, they’re in each other all along. - Rumi

kekasih itu tidak akhirnya bertemu di suatu tempat, sebaliknya telah ditakdirkan bersama dari azali lagi (okay ini terjemahan hentam).”

“close enough. selamat malam jiwa-jiwa yang berbahagia ;)”

SEDERHANA INDAH :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...