Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,
Assalammualaikum w. b.t....

Aku masih keliru & seakan tidak percaya pada apa yang tertulis untukku....
Ya Rabbi, saat aku mencari & seakan lelah dlm pencarianku, Kau seakan tunjukkan aku arah....




Yang dimana sehingga kini aku masih buntu dan keliru dengan pencarianku... Layakkah aku??? Berat hati masa nak buat keputusan untuk hadiri ujibakat ni.. satu persoalan yang berlegar tanpa henti...

Layakkah aku..

layakkah aku..

layakkah aku...

Aku ini wanita yang datang daripada masa lalu yang kelam,
Wanita yang sering berusaha istiqamah mengejar kebaikan,
sering tersadung dalam penghijrahannya..
Adakalanya begitu bersemangat waja,
adakalanya leka dan hanyut bersama arus dunia...

Pagi sebelum melangkah pergi, aku buntu lagi..
Menangis sbb tertekan sendiri.. dan terlelap didepan laptop tanpa aku sedari..
Rumate berkali-kali kejutkan aku... "kak lia, pergilah.. itu bicaranya sebelum dia melangkah ke kelas..

Aku akui, walau sering kali berbicara didepan smua orang tanpa gagap, walau sering berleter di radio dengan yakinnya...tetapi adakalanya keyakinan aku boleh menjunam tinggi, adakalanya jatuh sampai menyembah bumi.. Serius, aku menggigil.. 

Aku ajak murni ( adk angkat aku) pergi ukm.. sbb dgn kaki mngigil dan fikiran yang berserabut ni aku tak yakin aku mampu drive ke ukm.. malam sebelum pergi tu, aku mesej coursemate aku yang paling rapat untuk teman dan Alhamdulillah dia ON je. Atas pujukan murni, aku kuatkan juga hati pergi. Dalam kereta, dahlia & murni ni tak putus-putus bagi kata semaangat.. Million tankz korang. 

Sampai ukm.. terus isi borang untuk ujibakat. Krew-krew kat situ sporting sangat dan turut bagi semangat. 
Sampailah giliran aku kena interview, masa masuk blik tu ada org lain kenaa interview.. seriusly aku dengar dia kena hentam dengan juri mcm nak lari keluar dr bilik tu pun ada. Sampai giliran aku, juri-juri suruh perkenalkan diri. Juri yang aku ingat Ustazah Fairuz la.. Hehe. 



Kemain lagi aku menjawab soalan-soalan juri. Jadi jwpnnya biarlah antara aku dan juri je yg tahu apa yang aku melalut dalam ujibakat tu. Tapi oleh sbb aku budak sastera, juri mintak aku berpuisi. Aku pun berpuisi lah dengan sepenuh hatinya. Nak tengok aku berpuisi, korang carilah kat tonton. . :)

Sejujurnya, aku sertai program ni bukan sebab nak famous, nak kejar populariti atau sebagainya. Tapi sejujurnya aku ini insan yang serius mahu memperbaiki diri. Bagi aku, mungkin melalui platform ini, aku dapat belajar banyak perkara tntang agamaku. Makin aku mendalami islam, makin jauh aku ketinggalan. Banyak perkara yang aku masih tidak tahu. Bayangkan dalam usia 23 tahun, aku masih kosong tentang agamaku. Masa dalam kelas sastera islam, aku menangis bila check diri aku dan amanah Allah kepadaku. Aku masih sambil lewa sedang janji sbgai hamba & khalifah masih belum terlaksana. Allah.... :(

Kata Cikgu Juriah, kalau perlukan orang yang betul-betul baik sahaja untuk jadi pendakwah, maka siapa yang mahu jadi pendakwah. Kalau niat kamu ikhlas, InsyaAllah Allah akan bantu.. Sayang cikgu!




Dakwah itu bukan sahaja daripada berbicara, tapi juga daripada mata pena.. Mungkin ada Hikmahnya aku berada di jurusan sastera dan komunikasi. Allah maha mengetahui.. :)










2 comments:

Ayu berkata...

all the best al..ayu doakan al berjaya....=)

Alya Sumayyah berkata...

Terima kasih ayu.. untuk segalanya.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...