Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.....


Bila bercakap pasal sahabat, aku sebak. Sebab aku ini manusia yang mudah jatuh sayang. Sekali kau datang dalam hidup dan bahagiakan aku walau sebesar zahrah sekalipun aku akan jatuh sayang dan anggap kau sahabat. Tapi, satu hakikat yang pasti setiap manusia yang datang dalam hidup kau akan pergi. Kemudian akan muncul insan lain dan dia juga kan pergi. Hakikat yang tidak dapat diubah sampai bila-bila. 


Mengukur nilai persahabatan nampak mudah tetapi hakikatnya ia bukanlah boleh dilakukan sehari dua. Maklumlah hati manusia berubah-ubah. Hari ini dia memang kawan kita kerana mungkin sependapat, banyak persamaan, minat pun sama tetapi bila sudah lama kenal baru tersua cacat cela.


Ditakdirkan kawan yang selama ini kita anggap sangat memahami tetapi tiba tiba berubah sikap kerana sikap kita yang kurang menyenangkan hatinya, sanggupkah melerai ikatan persahabatan dek kesilapan yang kadangkala cuma remeh temeh?...

Adakah kerana menyedari bahawa kawan kita pula punya kekurangan yang kadangkala sukar diterima akal, haruskah kita menjauhkan diri darinya. Adakah persahabatan itu hanya boleh dibina semata mata kerana kita sekepala.

Sebelum menilai sejauh mana kawan yang selama ini di anggap kawan kita itu benar-benar jujur dalam persahabatan, tanyalah diri sejauh mana kita ikhlas bersahabat dengan orang lain.Jika kita memang benar2 ikhlas berkawan tetapi kawan kita pula tak tahu menghargai keikhlasan kita, memanglah hati pedih terasa.

Tetapi sekurang kurangnya kita taklah mencemarkan nilai persahabatan dengan menguburkan persahabatan yang dibina sekian lama semata mata silap teman yang mungkin tak sebesar mana.

Ikhlasnya persahabatan tak ternilai dengan benda termahal sekali pun di dunia ini dan percayalah erti persahatan yang paling bermakna akan hanya terbina atas keikhlasan yang tak berbelah bagi...

Jangan hanya setakat tahu berkata kata bila berkawan kerana kata kata takkan bermakna jika dibiarkan kata kata itu begitu sahaja.. tanya hati dan diri masing masing.. adakah kita ikhlas bila berkawan atau kawan hanyalah dipanggil kawan sahaja

Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia,  dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa, dia juga ada kelemahan dan juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Kita selalu lihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...