Bismillah...

Assalammualaikum semua.. :)
Lama meninggalkan blog tanpa entry kan, walaupun banyak benda nak dikongsikan disini.. Maaf kawan2, cuti sem adalah masa untuk mencari duit shopping..hehe :)
Kata orang tua-tua, jauh perjalanan, luas pemandngan kan..
Bagi aku bekerja part time masa cuti sem ni jugak satu perjalanan.. sebab melalui kerja aku jumpa ramai manusia n pastilah ramai banyak ragamnya kan..
banyak cerita..
banyak kisah...
dan pastinya kau perlu belajar apa yang dtg dlm hdup kau dgn tabah.. 

Sebagai manusia biasa, 
aku belajar memandang semua manusia itu sama..
melainkan ada yang aku kagumi kerana kelebihan mereka yang tersendiri..
melalui pembacaan, aku didik untuk tidak memandang manusia hanya dari luaran mereka semata-mata..
kerana yang kadang kita nmpak buruk sebenarnya, adalah lbh baik disisi Allah..
dan yang dulunya kau kenal sbgai manusia yang jahat ,jelik, dan kejam hatinya juga boleh berubah melalui masa.. Siapa kita untuk menilai manusia sedangkan kita tidak pernah sempurna..dan apa hak kita untuk menghukum mereka, sedangkan seadil-adil pemberi hukuman adalah Allah s. w. t..

Dalam hidup aku, bukan sekali dua manusia menilai aku dengan pandangan yang berbeza..
ada yang mmbuat penilaian dari hanya mendengr cerita,
ada yang membuat penilaian dari hanya memandang tnpa mengenal aku siapa..
dan terus menghukum untuk memandang aku jahat , keji, kejam , hati busuk dan sebagainya tanpa kenal pun aku siapa..

Dulu, memang aku rasa lemah bila ada yang menghukum sewenangnya sedangkan apa yang diperkatakan tidak benar sama sekali.. Apa gunanya bertekak, bertikam lidah mempertahankan siapa kau sebenarnya sedangkan keadaan tidak akan berubah melainkan kau patut berusaha untuk buktikan siapa kau sebenarnya.. kadang2 bertindak adalah lbh baik daripada bersuara sedangkan manusia seperti mereka tidak akan mendengar apa pun yang cuba kau perkatakan..

Pesanku pada kalian yang ditimpa nasib yang sama, kadang2 dalam hidup kita kena belajar untuk membutakan mata, memekakkan telinga dan keraskan hati serta teruskanlah kehidupan. Kerana Allah s.w.t itu telah merencenakan takfdir yang terindah buat kita.. Pasrah, allah kan ada.. :)


Manusia ini, tidak pernah gentar dengan penilaian manusia,
kerana baginya.. siapa dia disisi penciptanya adalah yang lebih utama :)


"Selagi mampu berlari, berlarilah. Jika tak mampu berlari, cukuplah sekadar berjalan. Jika hanya itu yang mampu dilakukan. Yang penting belajarlah untuk menghargai setiap nikmat yang ALLAH berikan dalam setiap fasa kehidupan. Belajarlah untuk mentafsir dengan akal yang ALLAH kurniakan disebalik kejadian.. ^__^ "


4 comments:

Lyana Ann berkata...

daku menanti coretan sahabat yang sentiasa dirindui ini... wish u to be happy, Yaya.

Alya Sumayyah berkata...

Aslianah : haha, maaf syg.. sibuk bekerja katanya.. same wif u dear.. take care.. Mishh u too.. :)

Nasuha berkata...

eh, kt ngri org putih..? kt mna?

Alya Sumayyah berkata...

negeri org putih?? maksudnya??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...