Bismillah...


Assalammualaikum semua.. :)
Semoga kalian selalu dalam rahmat Allah.

Selamat berpuasa, bagi yang berpuasa.
Semoga setiap ibadah kita diterima dengan redha.


"Kalaulah Allah mampu mengambil orang yang kita sangka tidak akan meninggalkan kita~ Maka apa yang membuatkan kita terfikir, Allah tidak mampu mengantikannya dengan orang yang tidak pernah kita sangka kita akan memilikinya? :) Sudahlah, kesatlah air mata. Sesuatu yang diambil, pasti akan diganti :)"


Bukan mudah untuk redha dan tabah kan?
lagi-lagi pada sesuatu yang sangat kau cinta dan puja,
yang pernah berjanji bersumpah setia,
tetapi musnah, kerana itu takdirnya...

kalian,
pernahkah kalian merasai stuasi ini?

situasi 1 : Kalian ditinggalkan tanpa alasan yang kukuh, dan sebulan selepas itu kalian mendapat khabar dia sudah pun selamat menjadi seorang suami?

situasi 2: setelah bersama-sama mengharungi pahit manis percintaan yang bertahun-tahun lamanya, cinta itu musnah sekelip mata kerana orang ketiga?

ini bukan kisah aku, tapi kisah mereka. Tetapi sejujurnya, ia memberi kesan kepada aku sebab aku pernah kehilangan manusia yang aku panggil cinta pertama. Hanya Allah yang tahu betapa peritnya apa yang aku rasa. Jatuh, bangun, jatuh bangun berkali-kali dan adakalanya tersadung menyembah bumi.

Dan kini, aku sekali lagi memperjudikan hati sendiri apabila aku memilih untuk menerima insan lain setelah hampir beberapa tahun cuba melupakan cinta pertama. Aku berharap, agar jodoh menyebelahi kami tetapi aku tidak mahu terlalu berharap sebab aku tak yakin akan mampu bangkit lagi kali ini atau terus tersadung selamanya.

Pesanan pada kalian, juga aku.. :)

Aku suka melihat, membaca, meneka dan berfikir dengan apa yang terjadi disekelilingku. Jujurnya, aku seorang pemikir dan aku suka berfikir. Bilamana sesuatu terjadi pada insan yang dekat dengan aku, aku adalah insan yang selalu berusaha berkongsi cerita dan pengalaman agar mereka kuat menempuh hidup. Walaupun hakikatnya, saat itu masih ada luka yang aku simpan dalam hati aku.

Namun, satu yang aku percaya. Setiap apa yang ditakdirkan itu adalah yang terbaik untukmu. InsyaAllah. Kepada sahabat-sahabat yang sedang diuji, percayalah pasti ada hikmah disebalik semua yang allah takdirkan untuk kalian jalani, kerana yang terkadang kalian rasa terbaik buat kalian adalah sebenarnya yang memudaratkan.



Dan tertakdir menjalani segala kehendakMu ya robbi

Ku berserah ku berpasrah hanya padaMu ya robbi
Dan tertakdir menjalani segala kehendakMu ya robbi
Ku berserah ku berpasrah hanya padaMu ya robbi

Bila mungkin ada luka coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa coba bersabarlah
Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti (hilang kan berganti)

Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkan hati merindukan Dia
karena hanya denganNya hati tenang
Damai jiwa dan raga

(opick-rapuh) 





4 comments:

khir berkata...

kamu memegang setangkai cinta
bunganya mengharum harapan
siramkan air dari langit subhanallah dengan kasih alhamdulillah
muliakan bunga cinta kamu dengan tawadduk zuhud
aku pasti Maha Pemberi Cinta
reda tangkai cinta kamu
kembang mekar sepanjang zaman.

Alya Sumayyah berkata...

insyaAllah.. Aaminn..
cikgu ke mana? kami rinduuuu... :'(

khir berkata...

Pelajar PraU sudah mendaftar, so sibuk sikit...its hard to change how people think about form 6. Skrg mereka belajar dalam sistem yang sama di peringkat universiti. Sistem modular menggantikannsistem terminal. Tetapi pemikiran ibu bapa dan pelajar masih di takuk lama yang menganggap F6 sama dengan yang dulu. I also have to prepare a lot of work,..module, sylabus, lesson plan, teaching aids, and everything. My eldest daughter are now in UITM...doing Foundation of Law..in Kuantan...keep me busy. And miss my daughter so much that i can concentrate on any of my hobby lately except jogging ang work out at the gym...sekian laporannya...heheh

Alya Sumayyah berkata...

hehe.. begitu cerita nya.. betul cikgu, mereka masih belum mampu menerima yang F6 adalah satu platform terbaik dalam meningkatkan ilmu seorang pelajar. Bangga sebab saya adalah pelajar f6 yang dididik untuk terus menyemai ilmu dalam diri untuk sepanjang hayat saya..
Tahniah buat anak cikgu, semoga dia berjaya disana.. waa.. rindu seorang ayah :. Dia sangat beruntung mmpunyai seorang ayah seperti cikgu dlam hidup dia.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...