Assalammualaikum.. ^.^



Melalui detik kehilangan saat aku mula mengenal erti remaja membuat aku mulai takut pada apa yang bernama kehilangan.Apatah lagi kehilangan insan yang amat kita sayang.Tempat untuk aku menumpang kasih,mengadu,menangis dan sebagainya.Hanya yang pernah melalui kehilangan dapat mengerti apa itu erti kehilangan.yang hilang tetap hilang dan yang hilang itu cuma ada satu didunia ini..
walaupun kadang-kadang mungkin ada yang mengganti,akan samakah dengan yang telah hilang itu?jawapannya tidak bukan...!inilah hakikat alam..sampai satu ketika,yang bermula akan ada akhirnya,yang datang pasti akan pergi & yang bertemu pasti akan berpisah.. :(

Kehilangan itu adalah takdir,ada kehilangan yang menyebbkan seorang anak tanpa ayah atau ibu..menjadi yatim piatu,ada yang ditakdirkan hidup dalam kenangan arwah suami atau isteri dan ada pula yang berpisah untuk selama2nya sebelum sempat mengikat kasih..Hanya Allah yang tahu betapa peritnya kehilangan insan yang amat kita sayang,.kesakitan yang tidak mampu digambarkan dalam apa jua bentuk kata sekalipun..

Kehilangan itu membuat aku menjadi perindu sepi,kadangkala bila terasa pedih & sedih aku menangis kerana terlalu merindui..
Khilangan itu juga membuat aku belajar untuk lebih menghargai..menghargai setiap apa yang Allah hadirkan dalam hidup ini..Namun,perasaan kehilangan yang menghantui kadangkala membuat aku rasa ingin berlari & menjauhlan diri..sebab aku takut,saat aku sepenuhnya mnyayangi aku akan ditinggal pergi lagi..

Hampir beberapa tahun aku tidak mahu kembali ke Sabah..Aku tidak mahu melalui tempat-tempat kenangan itu..sama ada suka atau duka,aku tidak mahu melaluinya..bukan aku takut,cuma aku masih merasa arwah nenek itu masih sangat dekat dengan aku..dan sehingga kini pelukan dan ciuman hangatnya masih aku terasa..Melalui keperitan hidup di tempat itu bersama arwah nenek membuat aku takut kembali ke teratak berwarna biru itu..Teratak yang banyak mengajar aku erti hidup..Teratak yang meninggalkan 1001 kenangan bersama arwah nenek yang telah pergi tapi masih hidup dihati ini..Aku tidak mahu melalui kenangan itu lagi..sebab ianya sangat menyeksa & menyesakkan dada.. :(

Aku terkilan,kehilangan seorang yang amat aku sayangi saat aku mahu menempuh peperiksaan terbesar dalam hdup ku..
saat aku mahu mmbuktikan pada nenek yang aku akan berjaya dalam hidupku..ya,nenek pergi..
ya,ramai yang berkata teruskan kehidupan..tp dusta andai aku katakan aku mampu teruskan kehidupan tanpa membawa kenangan arwah nenek bersama..
Arwah itu yang menjaga dan mendidikmu aku sejak kecilku..
arwah itu yang melalui keperitan hidup demi sesuap nasi untukku..
arwah itu yang mendidik aku menjadi manusia yang sederhana dalam hidup..
arwah itu tempat aku menangis bila aku benci dan marahkan sesuatu..
arwah itu yang melayan karenah manja & kedegilanku..
arwah itu tempat aku bergaduh saat kenakalan meraja hati..
Ya,arwah itu pergi tanpa sempat aku membalas segalanya..

Perasaan kehilangan itu..apa rasanya?rasanya seperti apabila kau merindu namun kau tidak dapat memeluknya,menciummnya & mendengar suara pujukannya..umpama kau mengejar pelangi dikaki langit..sejauh mana dan sekuat manapun kau berlari..kau pasti tidak akan dapat menggapainya..

kepada yang pernah merasai kehilangan...
pernah tak..
tengah malam kite terjaga dari tidur..kita tiba2 terasa rindu..rindu yang sangat2 mencengkam..namun rindu itu tak pernah dapat diluahkan..

pernah tak..kita terasa seperti baru semalam dia ada disisi kita..seperti semalam kita baru bercakap dengannya..seperti semalam kita mendengar tawanya..namun bila kite tersedar dari mimpi..rupanya dah lama dia pergi...

pernah tak..kite terasa seperti mahu mencari carinya..namun bila kita teringat dia sudah pergi..kita tiba2 rasa sunyi dan kosong..semakin kita melupakan..semakin kenangan bersama dia datang menggila..

pernahkah???

Pada saat itulah kadangkala penyesalan kadangkala singgah & menyesali segalanya..
Tapi bergunakah penyesalan kita pada saat itu..
Kenangan bersama mereka itu kadangkala pahit,kadangkala perit..Tapi hanya itulah yang tinggal.. :(



Ingat janji kita~~ sanggup datang, sanggup pulang. Pada kita hanya amanah, sampai masanya terpaksa diserah. Jangan ada rasa dimiliki, dan jangan ada rasa memiliki. Bila terasa sepi, jangan katakan aku sepi.. tapi katakan pada ku sentiasa ada pemerhati.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...