Assalammualaikum..
salam hujung minggu..dah lama xbrkongsi cerita di sini..
saya demam...yer..demam NUR KASIH da Movie..uwaaaa....
sy masih dlam mood frust coz Masih x brpluang utk mnontonnya..hehe
xpe2..sy xkan sesekali lpaskan pluang mnonoton cerita ini..

Saat berlalu hari berganti,hanya diriku Yg tidak bersalin ganti...
Aku tetap aku yg lama.
.Yg mendaki bukit yg serupa,yG menuruni cerun yg sama..

Kalau rasa boleh berfikir,tentu hati boleh mentafsir dan mengakui saya bagaikan pelari marathon dalam pertandingan yg entah bila akan berakhir.

entry kali ini berkisar kepada kata2 condong kat atas nie..kdg2..alya sebenarnya xnak ungkit benda yg brlalu..tp hakikatnya..alya perlu sedar..kerana kenangan2 tue la..alya mnjadi siapa diri alya hari ini..

mndpat email drpd sahabat lama suatu ketika dahulu..yg kini berada d luar negara..jujur..sy xprnah hrap dia akan mncari sy..jauh sekali mnjmpai sy..ya!dia jauh sudah berjaya..memasuki unversiti luar negara..bngga & sewenangnya mghna pelajar spm yg gagal seperti sy..Persahabatan apakah itu?mghina sahabat sendiri saat awak d mercu dunia..diagung2kan..hnya sebab sy x mmpu ke luar negara!..
Saat sy mnjauhkan diri..bkan brmakna sy marah..cuma,berasa kerdil utk brdiri setaraf dgn awak..malu utk mgaku awak sahabat sy..yg dulu selalu brkongsi rasa bersama..mngis & ktwa bersama...



::petikan email itu::

As Salam aliya..masih ingat pada saya.bnyaknya yg berubah tentang kamu.hmpir 360 darjah daripada aliya yang sy kenali dulu.Memegang status apa kamu sekarang?tunang atau sudah menjadi isteri seseorang.Hmpir 3 tahun kita tidak berhubung.maaf atas kesibukan ini.

Rasanya hnya sebahagian email yg mmpu alya kongsikan..selainnya terlalu peribadi utk dipaparkan..apa yg berubah tntg sy?sY masih alya yg dulu..yg masih disitu..menganggap hdup sebagai 1 perlumbaan dan alya tidak mahu melihat saja org lain mndahului alya..tiada yg berubah awak..alya masih alya yg dulu..berfikir bnyak kali..bagaimana saya harus mmbalas email 2..mmbalas mknanya sy mmberi harapan..mgkn senyap adalah sebaiknya...kejamkah alya.??

Kenangan persahabatan antara kita sebenarnya telah terkubur saat kata2 berbaur hinaan itu awak lemparkan..bkn merajuk..jauh sekali ingin berdendam..cuma sy merasakan sy xlyak utk mnjadi sahabat lulusan luar negara seperti awk..maaf kerana sy brtindak mghukum hbgn persahabatan kita..sy cuma mnsia biasa yg trluka apabila erti prsahabatan sy prlu mmpnyai taraf..maafkan saya sahabat...=(



p/s;salam seikhlas budi buat anda yg membaca isi hati ini dengan sejambak sayang dan sejuta rasa.








Assalammualaikum semua..


Entry kali ini alya tujukan pada insan teristimewA dalam hidup alya..iaitu PUAN SITI MAZNAH...selamat hari ibu...cmoga Allah claloo mmberkati ibu dunia & akhirat..trma kasih ibu utk cgalanyer..tiada apa2 yg dpat lia brikan utk mmbayar segala jasa & pgorbanan ibu..xkan pnah trbayar & trbalas cgalanya..utk ibu2 d seluruh dunia..Selamat hari ibu..xkire ape jua pggln yg dgunakan..sama ada mummy,mama,emak,ummi..apa jua..anda adalah insan2 yg sangat hebat..!!ok..b4 berbicara lebih lebar lagi..jom tgok lirik kat bawah ni dulu..^.^

Who should I give my love to my respect and my honour to
Who should pay good mind to after Allah
And rasulullah,

Comes your mother
Who next?
Your mother
Who next?
Your mother
And then your father [lyric continue…]

Coz who used hold you and clean you and cloth you
Who used feed you and always be with you
When you were sick stay up all night holding you tight
That’s right no other
My mother

Who should I take good care of giving all my love
Who should I think the must of after Allah
And rasulullah
Comes your mother
Who next?
Your mother
Who next?
Your mother
And then your father

Coz who used hear you before you could talk
Who used to hold you before you could walk
And when you fell who’d pick you up clean your cuts
No one but your mother
My mother

Who should I stay right close too listen most too
Never say no to after Allah
And rasoolilallah
Comes your mother
Who next?
Your mother
Who next?
Your mother
And then your father

Coz who used to hug you and buy you new clothes
Comb your hair and blow your nose
And when you cry who’d wipe your tears knows your fears
Whoooo really cares
My mother

Say allhamdulilah thank you Allah
Thank you Allah for my mother


Daripada lirik kat ats 2 pon kte da nmpak kan..seharusnya insan yg kita syg selepas Allah & rasul 2 adalah mak kita..bkan pakwe or makwe kite taw..no..no...& no...!!Islam itu sendiri meletakkan kedudukan seorg ibu itu trlalu istmwa..shgga mletakkan syurga seorg anak itu d bawah kaki seorang ibu..masya Allah..tgginya darjat seorg ibu itu d cc Allah..Ibu adalah permulaan kita melihat dunia..mlihat matahari,bulan,bintang & segalanya..mnjaga kita sewaktu sakit dgan pnuh kasih syg..mlayan karenah kita tnpa sedikit pun rasa penat & lelah..bg yg mmpnyai khdupan yg susah..ada seorg ibu yg sggup mnahan lapar asalkan anaknya kenyang..sanggup bekerja bermatian yg pntg dpat mmbri prmainan yg dminta oleh seorg anak..besarnya jasa & pgorbanan seorg ibu..trma kasih ibu!!



tapi.......
::
::
::
::
::
seorg anak itu....kdg2 hnya tahu myusahkan ibunya tnpa mghargai ibunya..
mmbuat ibunya bersdih atas kegagalannya..
memalukan ibunya dgn setiap prbuatannya..
menegking & memaki ibu apabila kemahuannya tidak d turuti...
Knpa wahai anak2..inikah balasan atas segala pgorbanan mereka??

Naluri hati seorg ibu itu sangat lembut...tetap myayangi dgan ikhlas walau siapapun kita..ibu lah insan yg menerima kita seadanya..seburuk mana pun kita d mata manusia..d mata seorg ibu..kita tetap anaknya yg trbaik..tetap myayangi d saat semua mnsia mmbnci..mnerima saat tiada siapa mahu mnerima kita..

wahai insan yg bergelar anak..hargailah ibu anda selagi dia masih ada..jaga & sayangilah dia selagi waktu masih mgizinkan..Jgn bila ibu anda dah dipanggil menghadap illahi baru ada keinsafan dalam diri..baru ada kesedaran utk myayangi..da xguna kan?ayuh..sama2 kita katakan..i love ur mom..u r my everything..trma kasih atas segalanya...



Buat bonda saya yg trcnta..trma kasih ibu..kerana da mlahirkan lia...
beri lia pluang utk mlihat dunia..
mndidik lia dgan pnuh sabar & tabah..
ibu,yg trbaik..yg trhebat..yg trcantik d mata lia..
tnpa ibu,lia itu bkan siapa2...
tnpa ibu..lia itu umpama bulan tnpa sinarnya...
umpama matahari tnpa cahayanya..
::
::
::
::
::
::


Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin.. 


 

p/s: Mari, jadikan ibu kita sebagai suri teladan untuk terus berbagi kebaikan. Jadikan beliau sebagai panutan yang harus selalu diberikan penghormatan. Sebab, dengan memperhatikan dan memberikan kasih sayang kembali kepada para ibu, kita akan menemukan cinta penuh ketulusan dan keikhlasan, yang akan membimbing kita menemukan kebahagiaan sejati dalam kehidupan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...