Assalammualaikum....Aloha!!..hehe..
seronok sangat setelah mghabiskan paper hubett awini..
tersangat2 bahagia rasanya..wahaha..
bercuti seminggu sebelum berperang ngan myanmar plak..opss...subjek myanmar k,,bkan negara myanmar..jgn ada silap fham disitu..no war..peace..^.^


muke bahagia selepas mnjawab paper hubet..hek3..


::hencik Tinggi lampai::



Siapakah dia??jeng3....hehe....
actualy,alya xknal rpat cgat ngan dye..cume..cume..selalu brbalas2 snyuman sahaja..
bile jmpe alya..automik dye mnunjukkan aksi malu2 kambing dye..haha...geli hati kadang2 lihat gelagat dia..
alya knal dye mace kelas titas..someone yg tegar membaling pemadam apabila alya memegang status Queen of sleep apabila start kelas titas..trma kasih taw2..alya taw niat awak baik..tp susah nak hapuskan title 2..hek3..

pagi tadi...masa nak g hubett..terserempak dgan dye lagi..dye tgah duduk kat tngga sambil baca buku...
nak lalu tepi dye ngan harapan dye xpasan..tp,cam dpat jer dye hidu...tetbe dye pandang alya..masya Allah..hmpr trjatuh buku dye..trkjut nape agaknya yer...agak2 alya pkai baju trbalik ke?x pon mata alya da tkar tmpat ngan idung..ish3..hahaha...alya try cover gelak..xkan nak gelak kuat2 plak kan..malu la dye..
sempat dye cakap.."good luck"..alya juz cnyum jer..malu2 nak ckap dgan dye..

Bkak fb tadi,dpat mesej dari dye..now nak jawab..hope da dpat jwpnnye..

::hencik Tinggi lampai::
:
:
:
:
Saya terima awak jadi kawan saya sebab islam 2 kan bersaudara.
:
Kekal jadi kawan saya sampai bile2 tnpa mympan ape2 prasaan yg lbh dari itu taw..jnji??
:
Snyuman 2 kan sedekah..sebab 2 saya suka snyum..hek3..
:
jgn risau..saya budak baik..awak pon jage diri..
:
jodoh?hnya Allah yg mgetahuinya..kalau awak adam itu..saya trma dgan hati trbuka..namun sejujurnya,hati saya telah dimiliki..
:
Kamu kawan saya yg baik & murah dgan snyuman..
:
sem dpan jmpe lagi..ye...saya minor komunikasi..selamat mnjadi classmate lagi..hehe..

da trjawab cmuanya kan..good luck utk final..pnjg umo.jmpa lagi sem dpan..


ok...ckup dulu..pada ::hencik Tinggi lampai::..harap brpuas hati...
jgn malu2 lagi dgan saya ok...^.^

kwan2..jom g mandi..ada dinner ngan kakak2 floor saya yg comel2 mlam neh..::
daa korang..jage dri baik2...

P/s: Jangan terlalu memandang tinggi kepada org lain sehingga memandang rendah kepada diri sndiri..^.^



Assalammualaikum.....
hype cemua...waa..manyak lindu lor...
da lame x tulis blog..
manyak bz meh...bz manyak cngat...
hehe...kalian apa khabar sahabat2 alya?
pada yg tgah exam...yg tgah ctudy week or yg da abes exam 2..alya nak ucapkan all da besh yer...
moga kejayaan 2 mnjadi milik kita bersama..amin3...

bnyak benda nak cite..da pendam lame dah..tp claloo jer bz2 ngan aktiviti kat U 2..eh..mane ade..alya x aktif cngat pon mlainkan trpaksa,,hek3..jujur kan..ok.mule2 nak cite pasal..

2309

Eh...eh..ape plak 2309 nie..no ekor ka??hehe...jgn p tikam plak wat no ekor..no3..haram taw..
ni la no bilik saya utk sem nie..Pada bilik saya,terima kaceh krana telah mmbri khidmat yg trbaik sepnjang 2 sem utk saya..cyg kamoo ketat2..hehe..Pada sang bukit..xmo wndu2 alya taw..alya da xbole senyum pada kalian lagi mcam yg alya claloo wat pagi2 tue...pada lampu2 yg claloo alya tggu ble nak dekat mlam..troskan myinar yer..alya pasti wndu nanti..=(..pada sang angin yg selalu mnyapa..dan myampaikan salam krnduan..khidmat anda tamat pada 8 mei ini..Terima kasih 2309..bilik yg cngat bnyak mympan kngn..hope taun dpan dpat 1st floor..da xlarat nak pnjat2 tgkat 3..hehe..bole kan kakak PB??hope cangat dye bace..hek3...^.^








Ibu,abah.adeq era,hencik anwar...

ibu,abah..alya cyg kalian..ma ceh yer da bnyak brkorban tok lia..moga Allah selalu mrahmati & mlndungi kalian...

adeq era...selamat menempuh alam universiti...cmoga cita2 mu trcapai yer adinda..jage dri baik2....



hencik anwar..sejauh mana pon saya berlari dari awak..hakikatnya hati saya xpnah mmpu utk pergi jauh dari awak..maaf cngat2 atas salah silap saya..maaf jugak andai saya xmmpu beri kbahagiaan yg pnah saya jnjikan..trma kaseh atas segala pgorbanan 2..terharu walaupn kdg2 kelemasan dgan sikap mgongkong awak..walaupn rmai yg kata itu tndanya syg..trma kaseh slalu mnjaga saya dari hal kecil sampaila besar..."JIKA CINTA KITA X KESAMPAIAN,AKAN KU USUNG JIWA PASRAHKU HGGA KE AKHIR PERJALANAN..JIKA JODOH KITA ADA,AKAN KU JUNJUNG CINTA KITA HINGGA KE AKHIR KEHIDUPAN"...InsyaAllah..


Cikgu2 saya..
cikgu..trma kaseh yer..kerana jasa2 & doa2 kalian saya kini bergelar mahasiswa.trma kaseh atas segala ilmu yg tlah diberi..halalkan yer..doakan agar alya tros brjaya yer..hnya Allah yg mmpu mmblas jasa2 cikgu semua..sekali lagi,,terima kasih cngat2..




Roommate..

Terima kasih kak utk segalanya..Maafkan salah silap saya..Halalkan yg trmakan,..trminum..trambil...or ape2 jer..moga segala kebaikan itu...hnya mampu dibalas oleh Allah s.w.t..good luck 4 ur final..moga lebih baik utk sem nie...

Kwan2 sATU FlooR

Kak zareth,kak syikin,kak su,kak ika,kak munek,kak intan,kak cik,kak ain,kak syira dLL...trma kasih ats segalanya..bnyak kngn yg trcpta brsama kalian..trma kaseh sbb sudi lyan karenah2 alya..yer..saya taw,sangat2 mguji kesabaran..trma kasih juga sbb slaloo ade bile saya keboringan yg amat..
trma kasih juga sebab sudi mlayan walaupun kalian bZ ngan report,ngan asgment..ma ceh sudi hulurkan bantuan mace alya cngat2 memerlukannya..lagi2 ble lapor tgah2 malam..tankz  a lot yer..alya x mmpu bagi ape2,,juz tankz n moga Allah sellau mmbrkati kalian..maafkan clah clap alya yer..jgn serik2 layan alya lagi taw..alya da xnakal dah tok next sem..jnji..jgn wndu2 alya jugak taw tok 4 bulan nie..hek3...all da besh 4 final..buat yg trbaik ok..



Pensyarah2...

Dr..prof..en...pn...
trma kasih atas ilmunya..mohon dihalalkan yer semua..dunia n akhirat..
sangat2 trma kasih..tnpa kalian..siapalah saya..insyaAllah segala ilmu kalian..& jasa baik kalian..tetap saya kenang sampai bila2..insyaAllah..moga Allah selalu mmberkati kalian...amin..


Sahabat2 baik saya...

nurizatie,nuraimie,noor farhah,farah amira,aredee,putri,ayu,ainun nadia,kak sya..
kalian..ungkapan trma kasih yg x trhgga pada kalian kerana selalu bersama2 saya mgharungi suka duka kehidupan ini..tiada apa yg dpat saya berikan utk mmbalas jasa kalian melainkan doa yg tidak putus2 utk kalian..kalain itu adalah mnsia2 yg hebat Allah kurniakan pada saya..seandainya kau mgerti sahabat..Saya sngat2 mghargai kalian..kerna tanpa kalian saya itu mnsia yg tidak pnya apa2..trma ksih sahabt.,kerana selalu ade utk saya,saat2 saya amat memerlukan kalian..walau saya itu bukan mnsia yg cmpurna..

Kawan2....

Kalian..yg mngenali saya..maaf seandainya saya pnah mghiris atau mnyakiti kalian..maaf cngat2..kejahilan itu mndorong saya utk mlalukan sesuatu tnpa brfikir..saya itu manusia lemah yg selalu mlakukan kesalahan..maaf cngat2..andai tersilap bicara,trlanjur kata,trlajak prbuatan..& segalanya..jgn serik2 kwan ngan saya yer...


Penghuni2 Kijang..

kalian2...trma kaseh..andai ada salah n silap maafkan saya yer...good luck utk segalanya..moga kalian sntiace & mnjadi org2 yg berjaya dunia n akhirat..selamat menempuhi Final...selamat bekerja..selamat bercuti..selamat berjaya dunia n akhirat..

Cukup dulu yer..jmpa lagi..cyg u olss erat2 taw...Assalammualaikum..

Law ade cape2 yg alya x cebut dlam neh..alya mtk maap taw..alya mohon doa kalian agar Allah mmpermudahkan segalanya mace final exam nanti..hope pointer sem ni akan lbh baik dari sem sebelumnya..amin..ya rabbal alamin...

P/s:Kalau tidak kerana semalam kita tidak berusaha bersungguh-sungguh..bersabar & berdoa...belum tentu kita mampu mncapai kejayaan yg kita miliki hari ini..^.^





Aku sebenarnya RINDU..
Tapi tiada siapa yang tahu....
Ingin sekali aku untuk seperti dulu...
Namun, ia seakan mustahil bagiku...
Terkadang ada yang menyatakan kejiwaan... 
Namun, tiada yang tahu tentang cengkaman C.I.N.T.A….

Dan apabila cinta telah menggenggam terlalu kuat pada seketul daging di dada yang di awasi oleh belulang,maka daging itu turut terbentuk sepertimana genggamannya...Ia umpama span yang basah digenggam dan sangat lambat untuk kembali pada bentuk asalnya...



Jangan biarkan hati dia sakit keranamu...
Jangan biarkan hatinya terluka keranamu...
Jangan biarkan dia pergi keranamu...
KERANA, kamu akan menangis dan bersalah seumur hidupmu...  

Cinta adalah satu rasa yang disebabkan oleh wujudnya hati yang sangat halus sentuhannya...terkadang ia sakit kerana luka,terkadang ia mengecil kerana terasa,terkadang ia jatuh kerana rasa.

Namun, hati itu umpama nyawa SENI manusia... Senyum di kala bahagia, Ketawa bersama akal, bersenda gurau bersama rasa, Rasa yang berpunca dari CINTA...


Cinta anugerah PENCIPTA, pengingat sang manusia. Cinta bahagia indah berbahaya.
Terkadang menuntut pengorbanan jiwa, Jiwa yang halus terguling kerana rasa. Rasa membunuh insan leka...



Jika dia, milik hatiku.Pertemukan kami dalam kemustahilanku...Hati sedih berkata-kata,semua kerana adanya RASA..





Dia menangis tersedu dalam dakapanku.
"Kalaupun saya salah, tak boleh ke mereka tegur depan-depan? Kenapa perlu cakap-cakap kat belakang".
Aku mengusap lembut belakangnya, cuba menenangkan.
"Saya rasa saya ni macam jahat sangat, saya tak tahu pun mereka tak suka dengan sikap-sikap saya". "Saya rasa macam semua orang tak suka saya, cakap buruk tentang saya saya kat belakang", tangisnya makin menjadi-jadi, tak pernah aku lihat dia menangis sebegitu kerana dia biasanya hanya suka berdiam dan memendam, susah meluahkan perasaan.
"Mereka kata macam-macam, saya ni pakai je tudung labuh, bawa imej Islam tapi perangai tak macam orang tudung labuh. Salah ke saya menegur kalau saya nampak mereka buat perkara tak betul? Memang saya akui saya agak tegas dan berterus terang, tapi saya bukan nak malukan mereka. Saya tahu saya tak sempurna, saya bukan budak sekolah agama, banyak lagi ilmu saya tak tahu. Mereka kata masa saya tak pakai tudung labuh dulu, saya tak macam ni", rintihnya lagi.
Aku biarkan saja dia terus meluahkan apa yang terbuku di hatinya, biar dia lega. Aku leraikan pelukannya, namun terus mengelus lembut bahunya, mudah-mudahan dia diberi kekuatan.
"Awak menyesal pakai tudung labuh?", aku meneka. Dia hanya membisu. Dikesatnya air jernih yang turun melaju dari tubir matanya. Aku dapat mengagak jawapan disebalik kebisuannya. "Awak berputus asa nak menegur mereka lagi?", saya terus menduga.
"Buat apa nak tegur lagi, kalau tegur pun akhirnya saya yang kena kutuk", perlahan dia menjawab dalam sedu sedannya.
"Awak, Allah nak uji awak hari ini. Inilah harga tudung labuh yang kita pakai, inilah harga yang kita terpaksa bayar. Siapa kata pakai tudung labuh senang? Tak mudah seperti yang mereka nampak.Bila dah bertekad untuk pakai tudung labuh, kita kena siapkan juga fizikal, mental dan hati kita, kena kuat, kena tahan dengan cabaran. Dan inilah antara ujiannya. Bilamana kita orang yang bertudung labuh buat silap, terus dikaitkan dengan agama. Bahkan kita ni jadi perhatian di mana-mana. Pada mereka, kita kena jadi sempurna, kena tahu semua ilmu agama, dan tak boleh buat silap sikit pun. Sedangkan, kita juga manusia, manusia yang banyak sangat kelemahan", saya bersuara sambil memandang tepat ke wajahnya yang sugul.
"Jangan pernah menyesal dengan diri awak, tudung awak. Jangan kerana masalah sekecil ini, awak dah mengalah. Ujian ni banyak sangat hikmahnya untuk awak. Allah nak ajarkan tentang sesuatu kepada awak. Sebelum ini awak mungkin tak pernah rasai ujian bila bertudung labuh, awal-awal dulu, semua menyokong, memuji dan beri galakan. Jadi mungkin awak tak terkesan sangat dengan istimewanya diri awak sekarang. Bila Allah datangkan ujian macam ni, baru kita akan rasai, betapa tak mudah sebenarnya, bersama tudung yang kita pakai, ada tanggungjawab besar yang kita bawa bersama. Tanggungjawab untuk memegang amanah membawa imej Islam, tanggungjawab memperbaiki diri, biar dalaman kita secantik luaran, akhlak kita indah sebagaimana tudung kita, tanggungjawab mempersiapkan diri dengan ilmu, kerana wanita seperti kita selalu jadi tumpuan bila sahabat-sahabat ada permasalahan agama. Jangan anggap ia sebagai beban, anggap ia sebagai keistimewaan, yang Allah bagi hanya khas kepada insan-insan yang Dia pilih. Nah, betul kan, bertudung labuh tak semudah yang disangka? Hanya yang betul kental saja dapat terus istiqamah dengannya, dan yang istiqamah dalam mengharapkan keredhaan Allah, bukan kah mendapat tempat istimewa di sisiNya? Awak tak nak jadi terkenal pada padangan Allah dan penduduk langit? Awak dah nak berputus asa?" Aku menduga.
Melihat dia terus membisu, aku bersuara lagi.
"Begitu juga, ujian ini mungkin nak menyedarkan sesuatu tentang dakwah yang berhikmah. Dulu kita biasa saja dengarkan, kat mana-mana ustaz cakap, dalam mana-mana buku yang kita baca, dakwah mesti berhikmah. Jadi sekarang Allah ajar awak bukan teori saja apa itu dakwah berhikmah, tapi juga praktikalnya sekali. Bagaimana dakwah berhikmah? Mesti kena caranya, tempatnya, sesuai perkataanya, tidak melukakan, tidak menyebabkan kemarahan orang yang kita nasihatkan. Bagaimana kalau dakwahnya tidak berhikmah? Maka jadilah, dakwah kita tak berkesan, mad'u kita terasa jauh hati dengan nasihat kita, dan akhirnya keluar lah cakap-cakap belakang macam yang awak alami. Jadi, awak jelaskan? Kenapa bersungguh benar Allah dan rasul minta kita berdakwah secara berhikmah. Dan mungkin Allah nak tegur, cara awak, Allah nak awak perbetulkan kaedah dakwah yang awak guna, Allah nak kata, salah tu, kena perbaiki. Salahkah Allah tegur? Tak salah, kan. Allah tegur sebab Allah sayang, Allah tegur sebab nak bagi kekuatan, Allah tegur supaya kerja-kerja ini dapat awak laksanakan dengan lebih berkesan. Bila berdakwah, kita berhadapan dengan macam-macam ragam orang. Ada yang sensitif, ada yang terbuka, jadi kena bijak kita sesuaikan. Dai'e yang kental, takkan putus asa, sebab dia tahu, dakwah adalah kewajipan, bukan pilihan."
"Lagi, apa Allah nak bagitahu awak? Terasa sangat sakit dan terluka bila kita jadi bahan umpatan, kejian dan kelemahan kita dibicarakan kat belakang, kan? Jadi bila kita tahu sakitnya macam ni, kita jangan sesekali buat perkara sama kepada sahabat kita sebab kita dah tahu betapa pedihnya, betapa peritnya akibat daripada perbuatan ni. Boleh lukakan hati orang, boleh menyebabkan permusuhan juga. Bila ada apa-apa yang perlu ditegur, dinasihati, jumpa sahabat kita sendiri, cakap secara jujur dan ikhlas, insyaAllah semua orang suka kalau kelembutan digunakan, cepat meresap. Kalau pun dia mungkin tak dapat terus berubah, sekurang-kurangnya dia tak terasa hati, dan tak ada permusuhan antara kita."
"Awak, walaupun awak rasa ujian ni sangat menyakitkan hari ni, tapi saya tak tengok satu pun perkara buruk yang Allah maksudkan terhadap awak. Semuanya ada hikmah yang sangat indah.Kenapa teguran Allah ini begitu perit, sakit? Sebab Allah nak kita ingat, sebab yang menyakitkan tu lebih lekat dalam ingatan kita, kalau ujian tu senang, mungkin kita tak hargainya. Allah nak kejutkan kita, mungkin Allah terpaksa 'menyergah' kita dengan kuat."
Sedu-sedannya telah reda, Ya Allah semoga kekalutan jiwa dia juga begitu.
"Habis, apa saya kena buat?", tanyanya.
"Sekarang awak perlu sujud taubat kepada Allah, minta keampunanNya, mungkin ada kesilapan yang awak tak sedari, bersyukur padaNya sebab menegur awak dengan ujian begini. Kemudian pergilah jumpa sahabat-sahabat yang terasa dengan awak tu, minta maaf. Sekarang tak timbul isu siapa bersalah pada siapa dulu, tapi yang sebaik-baiknya adalah leraikan permusuhan, minta dan beri kemaafan." jawabku.
Dia menggenggam tanganku erat, "Terima kasih sahabat".

"Allah yang sedang memujuk awak, saya pelakon tambahan saja, tapi saya bersyukur, Allah kurniakan anugerah pengajaran yang tak ternilai untuk saya hari ni. Terima kasih ya Allah, terima kasih pada awak juga." Hatiku tenang, moga Allah memberi dia ketenangan yang sama.
Sahabat, walau siapa pun kita, bertudung labuh, tudung biasa, atau yang tidak bertudung sekalipun, kita SEMUA adalah manusia biasa, yang lemah, ada cacat celanya.
Sekiranya ada sahabat kita terlalai, terlupa, tolonglah ingatkan dia dengan sebaik cara.
Dan yang paling utama, setiap apa saja ujian yang mendatangi kita, berbaik sangkalah pada Allah. Bertenang, dan fikirkan hikmahnya dengan rasional. InsyaAllah, pasti dan pasti Allah tidak akan pernah menzalimi kita.

Moga saya terus istiqamah...amin..^.^

Sahabat2...saya mohon doa kalian....moga saya terus kuat dengan segala godaan2 yang mucul..



Aku insan lemah… 

Yang sering lelah dalam nafasku sendiri.. 

Yang sering terhambat oleh batasnya waktu dinihari...

Yang sering tersungkur dalam ranjau berduri..

 Yang sering rebah tak terdaya bangun berdiri...

 yang sering sesat dalam hembusan kabus tak bertepi..

yang masih tercari-cari hidayahMu ya Ilahi..

Aku insan lemah

Ingin aku mengadu padaMu,

Ya Allah..

Dengarkanlah rintihan lemahku ini..

Sujudku menghambakan diri dalam sunyi..

 Dalam heningnya suasana malam... 

Dalam dinginnya embun pagi..

Agar diaminkan oleh jutaan malaikat..

 Agar segala pintaku Engkau berkat..

 “Ya Allah,berikan daku ketenangan hati..

 Sepertimana yang aku harapkan..

 Sepertimana yang Engkau janjikan”..

Kerana aku insan lemah…


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...