Assalammualaikum....^.^



Sebak jer menulis entry kali ini...sambil2 mendengar lagu sahabat sejati..kejap lagi..agak2nya mengalir jugak airmata ini..

Korang2...kalau korang ada kawan baik or sahabat....
korang belajar tok hargai mereka taw2...
sebab2...korang percaya x...
law korang putus cinta,mereka jugak yg korang cari tok luahkan cgalanya....
ble korang bahagia,sedih,marah,terluka..mereka lah yang setia dcc melayan & mnjadi pendengar setia..
bila korg sakit..automatik merekalah yg mnjadi doktor..yg mnjadi ibu-bapa korg...yg ble mace 2 ade exam x tenang sebab pkirkan korang...
yg menerima kamu seadanya disaat org lain tidak mahu menerima kamu..
yang menelan setiap perbuatan & kata2 kamu yg adakalanya melukakan hatinya..
btoi x??btoi kan..



sahabat,saya terasa sangat2 ngan anda...saya x tahu ini untuk kali yg keberapa..
sedarkah kamu..saat Allah tunjukkan yg mereka tdak mampu menerima diri kamu...saya dtg mghulurkan salam persahabatan?
menjaga & menasihati kamu apa adanya...
menyayangi kamu seikhlasnya..
membuat yg terbaik sebagai sahabat utk kamu...
saya sedar..saya bukan terlalu baik..bkan juga yg sempurna...tp,sebagai sahabat saya telah brjnji pada diri utk  selalu ada masa bagi mndengar setiap masalah kamu...
akan selalu dcc saat kamu memerlukan saya..
mmberi & mnolong semampunya...bukan utk mengungkit..jauh sekali mbangkit...sekadar luahan diatas kekecewaan kerana sikap kamu..

Kerap kali menangis akan sikap kamu,mbuatkan saya mndiamkan diri utk seketika..jauh dari kamu..& akhirnya,setelah mnyepi seketika..kita kembali seperti sediakala..mengikhlaskan setiap prbuatan kamu & mlupakan segalanya..menelan pahit2 segala perbuatan kamu tnpa mngingati apa2...tp,,sekali lagi kamu meragut nilai persahabatan itu....

sahabat....
sedarkah kamu saya mngis kala kamu berkelakuan begitu....
saya tergamam saat sapaan saya di endahkan....
terkesima saat kamu menjeling & brpura2 tidak melihat kewujudan saya...
namun...saya gagahkan senyum utk sahabat yg 1 ag....
kenapa????itu persoalannya....
knpa berulang kali kamu berkelakuan begitu???
sedarkah kamu..kamu bersahabat dgan manusia biasa yg pnya perasaan seperti kamu..
yg fham erti kecewa & luka??/
yg ingin dhargai...walau sedikit cuma..sedikit cuma...

kamu marah bila terpaksa menunggunya.....
tp,,dia tetap trsenyum bila dia trpaksa mnggu kamu....
marah bila dia mengguris hatimu...
sedangkan kamu berkali2 mengguris hatinya....
sedarkah kamu,,dia juga manusia biasa..
yg memerlukan kamu untuk melengkapi hari2nya...yg memerlukan kamu mendengar rintihannya....yg memerlukan kamu..myayanginya...& yg pling utama..mghargainya..cukup,,hnya itu..
bukan wang ringgit yg dipinta..
bukan juga harta berjuta2.....cukup dgan 1 pghargaan....susah ke??

Terjawab ke prtanyaan ini....??



Ya Allah...Berkati hidup sahabatku itu....
permudahkan segala urusannya..
berikan hidayah & rahmatMU untuk dirinya...
lindungi dia YA ALLAH biar dimanapun dia berada..
Moga...Dia akan selalu tersenyum & bahagia dalam hidupnya...
Biarlah saya terus berdiri di sebalik tembok itu..utk melihat kebahgiannya...Amin....^.^


SAHABAT
Sahabat adalah keperluan jiwa yang mesti dipenuhi.
Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau suburkan
dengan penuh rasa terima kasih.
Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.
Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya
saat jiwa memerlukan kedamaian.

Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak berusaha mencari sahabat
dan orang yang lebih lemah dari itu
ialah orang yang mensia-siakan sahabat yg telah dicari.

Supaya engkau memperoleh sahabat, jadikan dirimu sendiri lebih dulu sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang lain.

Ungkapan sahabat yang jujur lebih besar harganya
daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang.

Sahabat yang baik adalah orang yang berkata benar,
dan bukannya orang yang hanya membenarkan kata-kata.

Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada disisimu
ketika kamu memerlukan dukungan.
walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menguntungkan.

Sahabat sejati hatinya akan tetap tinggal,
terikat kepadamu ketika kamu berkata,
” Tinggalkan aku sendiri “.




Assalammualaikum...
Ello everybody....^.^ ceewAH...
Alya baru balik dari membeli baju bersama sahabat baik alya..
baju untuk majlis mkan malam blok & kolej sekali..alhamdulillah pencarian da berakhir.....
NOW,tgah demam...hehe...kepenatan setelah seminggu berhempas pulas tok submit asignment,mid term test,mega baksis yg berakhir semalam..segala2nya dah selesai..alhamdulillah..tggl utk study 4 final jerk...waaa....sangat menggumbirakan..hope dpat buat yg terbaik utk final nanti..amin..=)

Antara aktiviti alya mggu lepas ialah......
Yippi..akhirnya niat utk makan steamboat itu tercapai jugak..dgn hnya rm 20 rggt seorang..anda bebas memakan apa saja.apalagi..udang,sotong,ketam,ikan,aiskrim & brmcm2lagi memenuhi meja..hehehe...kekenyangan yg teramat cangat malam 2..& rasa seperti nak pegi lagi la...hehe..bajet tok bulan ni..da bnyak lari...Yelar,dgan baju lagi..dgan makan lagi,..alahai....bulan depan kena berjimat cermat pulak la..


Antara penggemar steamboat....hehehe...


Tgkap gambar sebelum balik..muke2 bahagia...

Kenyang....^.^

kak cik,,makan paling bnyak malam tue...wahahaha...


ni lah driver kteowg....hehe....cweet moments kak su... i will going 2 miss it..

Masih tersenyum walau kepenatan yg amat...itulah saya!
.

Jujur ckap..steamboat dye cngat2 cedap..co,korang jgnlah lpaskan pluang utk dtg ke maeps ni k..waa...ayat promosi nmpak..hehehe...ok2..kte tutp pasal maeps...kte cite pasal BAKTI SISWA plak....

BAKTI SISWA
ok....bakti siswa ni adalah aktiviti koko yg alya amek tok sem ni...baksis kali nie mganjurkan aktiviti bersama MPSJ...waah..pelbagai aktiviti menarik telah diadakan..dikir barat,derma darah,pertandingan tarian india,forum perdana Dll....alya terlibat ngan aktiviti recycle..d mana alya dikehendaki pergi dari satu rumah ke satu rumah untuk mengutip barang2 recycle...cabaran 2 jgn ckpla..kne ngaum ngan anjing 2 pekakkan jer telinga..hahaha...tp bole kena sakit jntung jugak sebab terkejut...4 me..itu satu kenangan yg sangat2 manis...let..check out..gambar2 sekitar baksis 2....

KUmp 5....mengharungi penat lelah bersama mereka...^.^

menikmati KFC setelah kepenatan bekerja...yeke?

 yummy2.....=)

Ok....ckup dulu entry wat kali ini...mengundur diri utk pergi mandi & berciap utk colat maghrib....
SEmoga hencik demam ini..cepat2 belalu pergi...doakan yer...^.^...bye2!!
"Menjadi sebaik-baik hamba & khalifah bukan semudah memetik 2 jari..
Itupun belum pasti bisa berbunyi...

Hakikat Insan memang penuh kekurangan..
Namun...

Tidak menjadi kesalahan untuk memperbaiki diri menjadi sebaik-baik hamba Tuhan..
Teruslah untuk melangkah meskipun dalam kepayahan..

Kita kan khalifah Pilihan..
Mengapa mesti mengeluh diuji dengan perkara yang mudah?

Sedang kepayahan itu sememangnya perkara yang wajib dilalui sebelum tiba di JANNAH..
lalu...

haruskah mengalah pada takdir yang sering menghadiahi kita dengan kesukaran yang membuatkan kita terduduk menangis??

Belajar lah untuk tabah duhai HATI seorang pejuang!!
Tangisan itu pasti tidak akan sia-sia andai langkahmu terus teguh menuju JalanNYA..."

INSYAALLAH!









Bersama hari-hari semalam yang penuh luka, kulalui hidup ini walaupun penuh derita dan sengsara. Ya, hari semalam telah mengenalkanku akan erti sebuah derita percintaan. Percintaan yang pada mulanya mengajar aku erti kebahagiaan mencintai dan dicintai, akhirnya memaksa aku menelan pahit getirnya perpisahan yang tak terduga.

Bukan kupinta pertemuan jika akhirnya perpisahan yang mendatang. Bukan kurayu untuk diriku dicintai jika akhirnya aku ditinggalkan. Benarkah kata janji itu hanya manis di mulut tetapi menjadi racun berbisa jika ia tidak dikotakan. Ataukah aku yang terlalu berharap untuk memiliki hatimu sedangkan engkau hanya ingin memainkan perasaanku? Butakah cintaku atau bersalahkah diriku yang terlalu mengharapkanmu untuk mengisi bunga-bunga cinta disegenap ruang hatiku.

Kutahu cinta bukannya paksaan dan paksaan dalam bercinta hanya membuat hati merana tapi cinta kita bukannya paksaan. Kita saling cinta mencintai namun hatiku merana jua.Benarlah kata-kata orang tua, cinta yang tidak disirami dengan bunga-bunga keikhlasan dan kejujuran akan menemui kegagalan. Apakah aku saja yang penuh ikhlas dan jujur mencintai dirimu sedangkan kau dengan sewenang-wenangnya membunuh segala keikhlasan dan kejujuran dalam bercinta. Jika sesungguhnya dihatimu benar ada cinta untukku tetapi mengapa hatiku dilukai? Sedarkah kau bahawa luka yang engkau tinggalkan terlalu dalam dan amat sukar untuk aku membalutnya kembali. Aku tak tahu adakah aku mampu untuk menyembuhkan luka yang amat dalam itu.

Jika dihatimu hanya ada dendam untuk menyakiti hati wanita seperti aku, padamkanlah ia kerana kelak ia akan membakar dirimu jua. Siramilah api dendammu dengan kesejukan cinta seorang wanita. Mungkin kau pernah mengalami betapa deritanya sebuah cinta yang tak kesampaian. Tetapi mengapa kau melakukannya pada sebuah hati suci yang amat mencintaimu? Sedarlah engkau sebelum engkau dilukai buat kali kedua kerana kepedihan dari kelukaan amat seksa sekali untuk engkau menanggungnya. Cukuplah sekali hati dilukai kerana luka untuk kedua kali hanya membuat diri serik untuk bercinta.

Cinta dicipta dan dianugerahkan kepada setiap hati insan bukan untuk dimungkiri kemudian ditinggalkan begitu saja. Cinta perlu dibelai dan dibaja dengan kemesraan dan kasih sayang. Tetapi jika hati telah tertutup untuk bercinta lagi, jangan sakiti dan lukai hati orang yang mencintaimu. Kelukaan yang engkau tinggalkan buatku, sesungguhnya telah mendewasakanku.
Terima kasih atas kelukaan itu, akan kurawat ia walaupun amat sukar untuk aku melakukannya. Doaku semoga akan terbuka hatimu untuk mencintai seseorang dengan keikhlasan dan kejujuran yang hakiki. Walaupun kelak wanita itu bukannya aku.



* jgnlah menyesali apa yg telah berlaku...sesungguhnya ada hikmah yg tersembunyi di sebalik semua kejadian itu.....ada baiknya 'berpisah' dgnnya sekarang sebelum perhubungan berlangsung dgn lebih jauh lagi sehingga ke jenjang pelamin....sekiranya keadaan ini lalui, pastinya kelukaan dan kedukaan akan berganda...tapi, syukurlah...kerana hubungan tue berakhir sekarang...apa yang dilalui sekarang adalah merupakan suatu ujian ..dan Allah swt sesekali tdk akan menzalimi hamba-Nya....dan DIA Maha Mengetahui segala kejadian di langit dan di bumi....redhalah dengan perpisahan ini...sakit perit pedih mmg tak dapat dielakkan namun....sebagai seorang mukmin yg beriman dan bertaqwa kita perlu kuat....hidup perlu diteruskan.... 


*janganlah mengalah dan putus asa hanya kerana dikecewakan oleh seorang wanita atau seorang lelaki....bersyukurlah, sekurang2nya kita masih berkesempatan untuk mengenali seseorang dan menyayanginya cuma jodoh tidak berpihak kepada diri kita.....pasrahlah

*usahlah kita pertikaikan apa2 lagi...setiap apa yg berlaku itu pastinya bersebab dan ada hikmahnya...kerana itu adalah janji Allah swt kepada setiap hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa kepadanya...

*kita perlu kumpul kembali semangat yang hilang tue....bangun dan bangun...jgn ssekali mengalah....!!! kita perlu kuat tabah dan yakin pada diri sbb...tiada org lain yg dapat membantu diri kita sendiri...HANYA kita yg mampu utk mengubah segala2nya....apa guna terus meratapi perpisahan yg berlaku ini...sedangkan masih ada ruang dan kesempatan di hadapan kita....jangan persia2kannya....rebutlah ia dan jgn sesekali biarkan ia berlalu lantaran diri yg masih dibayangi duka lara dn kecewa kerana cinta....kita perlu bangun jangan biarkan seluruh diri kita menjadi hamba kepada kedukaan dan kekecewaan....takder faedahnya sahabat2ku….


*jadikan kedukaan kesakitan keperitan dan kekecewaan lalu itu sebagai pemangkin semangat utk kita...jangan biarkan org2 di sekeliling kita mentertawakan kita lantaran lemah dan longlai lalu rebah ke bumi semata2 kerana seorang wanita @ lelaki....bangun dan terus bangun....!!!! tak perlu tergopoh-gapah utk mencari cinta...seandainya ada redha Allah swt terhadap diri kita...pastinya cinta itu akan hadir tanpa perlu kita mencarinya....kerana itu mmg janji Allah ketahuilah bahawa semua manusia berhak utk mengecapi bahagia...cuma jarak masa dan ketika jer yg kita tk dpt jangkakan.... 




p/s: mengapa perlu terus mengejar cinta insani...bairkan ianya datang sendiri... kejarilah cinta Illahi...kerna cinta-Nya cinta yang abadi dan hakiki...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...